تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۳۱۶۳۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فلزات اساسی در گزارشات سه ماهه چه کردند؟ | کمترین P/E برای کدام شرکت‌ها است؟

‌می‌متالز - به جرات می‌توان گفت صنعت فلزات اساسی یکی از مهمترین و تاثیرگزارترین صنایع در اقتصاد و بالطبع بازار سرمایه می‌باشد. ارتباط این صنعت با صنایع دیگر، صادرات محور بودن آن و درنتیجه ارزآور بودن آن، تاثیر گذاری این صنعت بر شاخص و همچنین کلیت بازار و در نهایت قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های بنیادی در این صنعت بر اهمیت این صنعت می‌افزاید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی گزارشات سه ماهه گروه فلزات اساسی بپردازیم.

به گزارش می‌متالز، بررسی عملکرد این صنعت همواره به عنوان یک چراغ راهنما برای کلیت بازار بوده است. هم اکنون که حدودا یک ماه از ارائه گزارشات سه ماه این شرکت‌ها گذشته است و از آنجایی که اکثر این شرکت‌ها با سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند در حال فعالیت هستند می‌توانیم عملکرد این صنعت جذاب و چشم انداز آن تا پایان سال را بررسی کنیم.

عوامل بسیار زیادی از جمله نرخ ارز، نرخ سوخت صنایع، تحریم‌ها، قیمت‌های جهانی و…. می‌تواند بر روی این صنعت تاثیر بگذارد که تهیه این گزارش با توجه به پارامتر‌های کنونی صورت گرفته و نتیجه واقعی در صورت تغییر این پارامتر‌ها متفاوت خواهد بود

میزان سود خالص کل گروه فلزات اساسی چقدر بوده است؟

مجموع شرکت‌های قرار گرفته در این صنعت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۸۴.۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند که این مبلغ در قیاس با دوره سه ماهه سال گذشته حدود ۳۷ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر بهای تمام شده محصولات این صنعت ۷۴.۳ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

در نهایت سود خالص این صنعت در دوره سه ماهه سال ۱۴۰۲، ۶۳.۶ هزار میلیارد تومان بوده که شاهد رشد ۴۱ درصدی داشته است.

بالاترین حاشیه سود خالص متعلق به کدام شرکت‌ها است؟

جریان وجه نقد عملیاتی این صنعت ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است و مجموع موجودی نقد این صنعت ۴۵.۹ هزار میلیارد تومان است ۵ شرکت ملی صنایع مس ایران، کالسیمین، آهن وفولاد غدیر ایرانیان، فولاد مبارکه اصفهان و صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران بالاترین حاشیه سود را در این صنعت دارا هستند.

کدام نماد‌ها کمترین p/‌e را دارند؟

براساس p/e ttm پنج شرکت تولید و توسعه سرب روی ایرانیان، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، فولاد امیر کبیر کاشان، گروه صنعتی سپاهان و زرین معدن آسیا کمترین p/‌e را دارا هستند.

کمترین p/e forward بر اساس دیدگاه کارشناسی نویسنده این گزارش متعلق به فرآوری مواد معدنی ایران، صنعتی و معذنی کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا، غلتک سازان سپاهان و تولید و توسعه سرب روی ایرانیان هست.

کمترین p/s ttm این صنعت در حال مربوط به ذوب آهن اصفهان، غلتک سازان سپاهان، گروه صنعتی سپاهان، تولیدی فولاد سپید فراب کویر و صنایع فولاد آلیاژی یزد است.

کمترین p/b (قیمت به قیمت دفتری) متعلق به ملی سرب و روی ایرانیان، تولیدی فولاد سپید فراب کویر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و کالسیمین است.

بررسی سود شرکت‌ها بر اساس ریسک

یکی از مهمترین پارامتر‌ها برای هر تحلیلگر ریسک پذیری می‌باشد از این رو سود شرکت‌های این صنعت را بر اساس ریسک هم مورد بررسی قرار دادیم بر اساس ریسک بازده به ارزش معاملات پنج شرکت ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش کمترین ریسک معامله را دارند.

گزارش ارائه شده صرفا جهت وضعیت این صنعت ارائه شده و قطعا خرید و فروش سهام نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر و بررسی تکمیلی دارد.

جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده